Yhdyntä sillalla
Disclaimer: Autoilupolkka
Ajella pitäisi aina siellä monikaistaisen väylän mahdollisimman oikean puoleisella kaistalla. Selvä. Oikealta tulevalla on etuajo-oikeus, ellei muuta ole merkein osoitettu. Selvä sekin. Oikealta ei [yleensä] saa ohittaa. Jokseenkin selvä.
Mitäs sitten, kun väylällä on kolme kaistaa, jotka ikään kuin yhtyvät kolmeksi eri suunnista? Otetaan nyt esimerkiksi Kulosaaren silta [Helsingissä] itään. Osa porukasta puskee kolmion takaa sieltä Teollisuuskadun suunnasta [vasen laita] omaa kaistaansa samalla kun kaksi kaistaa urkenee keskustasta päin. Kun nuo kolme sitten yhtyvät siinä sillalla, niin vasemmalla räpistelevät pyrkivät oikeammalle [keskimmäiselle kaistalle] tavoitteenaan kai ajaa mahdollisimman oikealla samalla kun oikeimmalla ajelevat myös änkeytyvät keskimmäiselle, koska oikean puoleinen kaista muutaman kilsan päästä loppuu.
Mitä jos kuollut kulma yllättää pahasti pyrkiessä ja kaksi eri laidoilta keskikaistalle samanaikaisesti vilkuttavaa kärryä kilkkaa yhteen – kuka maksaa? Kuinka monta kilometriä liittymäkohdassa oleva kolmio velvoittaa väistämään? Missä vaiheessa [kolmion takaa tullut] vasenta kaistaa ajava on ohituskaistapää? Onko oikean puoleisella kaistalla ajava aina oikealta tuleva väistettävä, vaikka se samalla ohittaisikin oikealta?
Askarruttaa niin, ettei paskarruta. Blogistanin Esko Riihelät olkaas hyvät ja kommentoikaa.
7 Comments:
Hmm, ei autoa, ei korttia, ei tietoa. Mutta askarruttamaan jäi ilmaisu "yhtyvät kolmeksi". Mitä ihmettä tarkoittaa se?
Oikealta ohittaminen on kiellettyä moottoritiellä, ei muualla. Itäväylä ei ole moottoritie, siellä saa ohittaa oikealta ihan vapaasti. (Ja moottoritielläkin ohittaminen ja ohi ajaminen ovat kaksi eri asiaa, mutta se nyt ei kuulu tähän).
Jos kaksi autoa mätkähtää toisiinsa kun molemmat ovat pyrkimässä keskikaistalle, niin todennäköisesti syytä on kummassakin kolarin osapuolessa, eli molemmat kuskit ovat syyllistyneet liikenteen vaarantamiseen.
Väistämisvelvollisuus koskee aina risteysajoa ja risteysaluetta, ei kaistanvaihtoa.
Kaistan vaihtajan on aina huolehdittava siitä että etsii kaistanvaihtoon sopivan paikan. Samalla kaistalla pysyvän ei tarvitse väistää toiselta kaistalta tulevaa.
Kervå: No pitipä tietysti sanomani, että kahtuvat kolmeksi.
Kyllähän sitä Eskon ääntämystä on hymytty Marjaniemen pursiseuralla, mutta muuten mennään AB-tiedoilla.
Olisin veikannut oikean etuutta...
Jollette tahdo vakuutusyhtiöiden tekevän päätöstä, sopikaa kumman bonukset ropisevat tai miten nyt tahdottekaan peltilaskuja maksaa.
Anonyymi-Riihelä: Taidat olla alan henkilöitä! Kiitos ytimekkäästä selvennöksestä. Näinhän se taitaa olla. Kaistathan tilanteessa kaistaa vaihtavat.
Ja ei oo Itäväylä moottoritie, sitä ei ihan hevin uskoisi, kun menoa seuraa...
JP: Onneksi vielä ei ole kolissut;))
Kommenttien niukkuudesta voi ehkä päätellä, että asia ei joko kiinnosta tai ole mitenkään selvä/yksiselitteinen.
Mitä enemmän meitä "Musta tuntuu" autoilijoita siellä hyörii, sen suuremmalla todennäköisyydellä rytisee.
Eikun simmut selkään ja kaulaan joustoa jokaiselle kaistanvaihtopäälle!
Muistaahan ainailonamme olla varovainen, ettei käy niin kuin täällä meillä asuvalle miehelle, etenkin jos on suuri vahva ja voimakas auto...
Lähetä kommentti
<< Home